Bedrijfsfotografie
Jij hebt een bedrijf en wilt een bepaalde identiteit uitstralen. Daar hoort natuurlijk beeldmateriaal bij.
Beeldmateriaal kan je tegenwoordig overal vandaan halen (Google, beeldbanken (stock foto’s) of zelfs Artificial Intelligence (dall-E)) of wellicht zelf maken (met de eigen camera in het mobieltje).
Maar is dit goed beeldmateriaal voor bedrijfsfotografie?
Bij bedrijfsfotografie draait alles om goed beeldmateriaal dat de identiteit van jouw bedrijf weerspiegelt. Ik help je graag bij het creëren van foto’s die echt aansluiten bij jouw bedrijfsidentiteit en de waarden die jouw klanten belangrijk vinden.
Het verhaal achter jouw bedrijf
Bedrijfsfotografie gaat verder dan alleen foto’s maken. Het draait om het vertellen van het verhaal achter jouw bedrijf en de mensen die er werken. Door de mensen en processen in beeld te brengen, tonen we de authenticiteit van jouw bedrijf en creëren we een verbinding met jouw klanten.



Hier een paar vragen die we sowieso doornemen voor een succesvolle bedrijfsfotografie shoot:
Wat wil je op de foto hebben?
– De werknemers?
– Het product?
– Het proces?
– De sfeer?
– De werkplek?
Waarom wil je goed beeldmateriaal?
– Voor gedrukt reclamewerk?
– Voor de website?
– Voor social Media?
Waar moet de beeldstijl mee overeenkomen?
– Wil je een zakelijke uitstraling?
– Wil je een informele uitstraling?
– Is er een bepaalde (bedrijfs)kleur?
– Wellicht zwart/wit fotografie (hier zit ook veel variatie in!)
Wie wil je bereiken?
– Nieuwe klanten die je product nog niet kennen?
– Bestaande klanten die je op de hoogte wil houden?
Effectieve samenwerking
Om een succesvolle bedrijfsfotografie shoot te realiseren, bespreken we samen wat je op de foto wilt hebben, waarom je goed beeldmateriaal nodig hebt en welke beeldstijl bij jouw bedrijf past. We bepalen ook de doelgroep die je wilt bereiken. Effectieve communicatie en samenwerking zijn essentieel om tot de beste resultaten te komen.
Een foto voor social media heeft bijvoorbeeld een heel andere uitstraling dan een foto voor drukwerk. Bij de eerste toepassing moet het beeld eruit springen, terwijl bij drukwerk soms een groot vlak “negative space” nodig is om titels te plaatsen.
Voorbereiding van de shoot
Voorafgaand aan de fotoshoot maken we een shortlist van de onderwerpen (portretten, gebouwen, processen, apparatuur, locaties etc) en bepalen we de gewenste sfeer van de foto’s. Ik heb daar een mooi intakeformulier voor gemaakt, dus dat komt helemaal goed!
Het personeel van het bedrijf moet wel op de hoogte zijn van de shoot. Het is belangrijk om duidelijk te communiceren en eventuele vragen of specifieke wensen van medewerkers te bespreken. Wellicht willen er bepaalde mensen juist heel graag op de foto en zal er een kledingstijl afgesproken moeten worden. En sommige mensen willen meerdere kledingsetjes uitproberen.
Het resultaat dat telt
Na de shoot verwerk ik de foto’s en deel ik het resultaat binnen twee weken. De foto’s worden zorgvuldig gekozen en bewerkt om jouw authenticiteit uit te stralen. Samen creëren we beeldmateriaal dat jouw bedrijf laat stralen.

De klik
Tijdens het intake gesprek leren we elkaar kennen, leer ik het bedrijf kennen en bepalen we samen wat je in beeld wil brengen. Altijd met het oog op waar je de foto’s voor wilt gebruiken en welke stijl het beeldmateriaal moet uitdragen.
Na het intake gesprek doe ik een voorstel voor de shoot zelf en eventuele extra technieken (hero shot, long-exposure selfie, product shot of panorama). Dit gesprek vindt vaak minstens een week vóór de shoot plaats, maar kan natuurlijk ook vlak voor de shoot
De shoot
En dan… tijd voor de shoot! Altijd spannend!
De shoot wil ik altijd doen in jouw omgeving, de omgeving van jouw bedrijf of een andere omgeving waar jij je ’empowered’ voelt om je verhaal in beeld te laten brengen.
De shoot neemt gemiddeld 1 á 2 uur in beslag, maar kan ook een hele dag duren. Samen bepalen we waar we ons op focussen.
Tijdens de shoot kunnen er nog zaken veranderen (het weer, beschikbaarheid van werknemers etc). Het is dan belangrijk dat we samen tot het gewenste resultaat komen. Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën!
Het resultaat
Na de shoot zal ik de foto’s verwerken en ‘ontwikkelen’. Wellicht mogen er bepaalde zaken niet (herkenbaar) op de uiteindelijke foto staan. En wellicht zal ik enkele foto’s samenvoegen om het juiste effect te behalen, zoals ‘focus stacking’ of panorama shoots.
Het resultaat deel ik binnen twee weken met je. Dit zijn minstens 20 foto’s en natuurlijk zit hier nog een iteratie slag op om de puntjes op de i te zetten, want de foto’s moeten wel jouw authenticiteit uitstralen!
Neem contact op voor meer info
Wil je meer informatie en een vrijblijvend intakegesprek? Neem dan contact met mij op. Samen kunnen we jouw bedrijf in beeld brengen.